انواع پارابن ها

انواع پارابن ها در نقش ماده نگه‌دارنده به طور گسترده در محصولات آرایشی و دارویی کاربرد دارند. از نظر شیمیایی، پارابن‌ها یک سری پاراهیدروکسی بنزوات یا استرهای اسید پاراهیدروکسی بنزوئیک هستند.

این ترکیبات و نمک‌های آن‌ها در درجه اول به دلیل خاصیت ضد باکتری و قارچ‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد در شامپوها، مرطوب‌کننده‌های تجاری، ژل‌های اصلاح‌کننده، داروهای موضعی/تزریقی، محصولات ضد آفتاب، لوازم آرایش و خمیر دندان یافت می‌شود. از آن‌ها همچنین به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می‌شود.

انواع پارابن

پارابن‌ها در برابر طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها فعال هستند. با این حال، نحوه عملکرد ضد باکتریایی آن‌ها به خوبی درک نشده است. تصور می‌شود آن‌ها با اختلال در فرآیندهای حمل و نقل غشایی یا با مهار سنتز DNA یا برخی از آنزیم‌های کلیدی مانند ATPases و فسفوترانسفرازها، در برخی از گونه‌های باکتریایی عمل می‌کنند.

پروپیل پاربن بیشتر از متیل پارابن در برابر اکثر باکتری‌ها فعال است. عمل ضد باکتریایی قوی‌تر پروپیل پارابن، ممکن است به دلیل حلالیت بیشتر آن در غشای باکتریایی باشد که ممکن است در غلظت‌های بیشتر به اهداف سیتوپلاسمی برسد.

با این حال، از آنجا که اکثر مطالعات در مورد مکانیسم عملکرد پارابن‌ها حاکی از آن است که عمل ضد باکتریایی آن‌ها به غشاء ارتباط دارد، ممکن است که محلول بیشتر چربی آن باعث اختلال در لایه لیپیدی شود، در نتیجه با فرآیندهای انتقال غشای باکتریایی تداخل می‌کند و شاید باعث نشت عناصر داخل سلولی شود.

علم شیمی درمورد انواع پارابن ها:

پارابن‌ها استرهای پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید هستند که از این نام گرفته می‌شوند. پارابن های متداول شامل موارد زیر می‌باشد:

  • متیل پارابن (E عدد E218)
  • اتیل پارابن (E214)
  • پروپیل پاربن (E216)
  • بوتیل پارابن و هپتیلا پاربن (E209)

پارابن‌های کمتر متداول شامل ایزوبوتیل پارابن، ایزوپروپار پاربن، بنزیل پاربن و نمک های سدیم آن‌ها است.

سنتز

همه پارابن‌های تجاری به طور مصنوعی تولید می‌شوند، اگرچه برخی از آن‌ها در طبیعت وجود دارند. آن‌ها با استری شدن اسید پارا هیدروکسی بنزوئیک با الکل مناسب، مانند متانول، اتانول یا n-پروپانول تولید می‌شوند. پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید به نوبه خود به صورت صنعتی از اصلاح واکنش Kolbe-Schmitt با استفاده از فن اکسید پتاسیم و دی‌اکسید کربن تولید می‌شود.

فرق پارابن و پارافین

پارابن‌ها و پارافین‌ها دو نوع ماده مختلف هستند و فرآیندهای تولید، مصارف و خصوصیات آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

  • پارابن‌ها: این ترکیبات شیمیایی معمولا به عنوان مواد نگهدارنده در کرم‌ها، لوسیون‌ها، ادکلن‌ها، شامپوها و غیره به کار می‌روند. پارابن‌ها در واقع ترکیبی از اسید پاراهیدروکسی بنزوئیک و الکل پاراهیدروکسی بنزنیل هستند و برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در محصولات آرایشی به کار می‌روند. این ترکیبات گاهی به دلیل احتمال تحریک‌کنندگی پوست و اثرات سمی طولانی مدت، مورد بحث و انتقاد قرار می‌گیرند.

  • پارافین: پارافین یک نوع روغن معدنی است که در ساخت محصولات پوستی، بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن از نفت خام استخراج می‌شود و به دلیل خواص نرم‌کنندگی و محافظتی خود، به عنوان یک ماده افزودنی موثر برای بهبود ساختار و بافت محصولات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که مصرف این ماده به صورت بیش از حد و بدون کنترل، ممکن است باعث ایجاد تحریک و حساسیت در پوست شود.

به طور خلاصه، پارابن‌ها و پارافین‌ها دو نوع ماده شیمیایی مختلف هستند که در محصولات پوستی و آرایشی به کار می‌روند و دارای مصارف و خصوصیات متفاوتی هستند.

پارابن در مواد غذایی

در صنعت مواد غذایی، بیش از 50 سال است که پارابن ها به عنوان ماده نگهدارنده و ضد میکروبی مورد استفاده قرار می گیرند. تعدادی از میوه ها، مانند زغال اخته، حاوی پارابن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی هستند. پارابن ها به طور گسترده ای در قنادی ها، تنقلات مبتنی بر غلات، محصولات خشک و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند.

پارابن در کرم مرطوب کننده

پارابن‌ها به عنوان مواد نگهدارنده در بسیاری از محصولات پوستی، بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله کرم‌های مرطوب کننده. این مواد نگهدارنده به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریال و قارچی، برای حفظ کیفیت و طولانی مدت بودن محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار مفید هستند.

اگرچه پارابن‌ها به عنوان مواد نگهدارنده در محصولات پوستی و آرایشی مصرف می‌شوند، اما برخی از افراد ممکن است به پارابن‌ها حساسیت داشته باشند و با استفاده از محصولات حاوی این ترکیبات، حساسیت و آلرژی پوستی شان شدت یابد.

اگر قصد استفاده از کرم مرطوب کننده حاوی پارابن‌ها را دارید و هیچ علامتی از حساسیت پوستی ندارید، بهتر است که به میزان استفاده از محصولات حاوی پارابن‌ها توجه کنید و حتماً لیبل محصول را بخوانید تا بتوانید بررسی کنید که آیا میزان پارابن مورد استفاده در محصول بیش از حد مجاز است یا نه. همچنین بهتر است که از محصولات با محتوای پارابن کمتر استفاده کنید یا از محصولات بدون پارابن استفاده کنید.

 

عوارض پارابن برای پوست

پارابن‌ها به عنوان مواد نگهدارنده در بسیاری از محصولات پوستی، بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها ممکن است عوارض زیادی برای پوست داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  1. التهاب پوست: استفاده بیش از حد از پارابن‌ها می‌تواند باعث التهاب و تحریک پوست شود و باعث ایجاد آکنه، خارش و قرمزی پوست شود.

  2. حساسیت پوستی: برخی از افراد ممکن است به پارابن‌ها حساسیت داشته باشند و با استفاده از محصولات حاوی این ترکیبات، حساسیت و آلرژی پوستی شان شدت یابد.

  3. تغییر رویه پوست: استفاده بیش از حد از پارابن‌ها ممکن است باعث تغییر رویه پوست شود و باعث پیری زودرس پوست و خشکی پوست شود.

  4. تحریک چشم: استفاده از محصولات حاوی پارابن‌ها ممکن است باعث تحریک چشم شود و باعث خارش، قرمزی و سوزش چشم شود.

  5. تاثیرات ممکن بر سیستم ایمنی: استفاده بیش از حد از پارابن‌ها ممکن است باعث تاثیرات منفی بر سیستم ایمنی شود و باعث کاهش سطح هورمون‌های جنسی و باعث ایجاد اختلالات در رشد و تکثیر سلول‌های پوستی شود.

با توجه به این عوارض، بهتر است که قبل از خرید محصولات پوستی و آرایشی، لیبل آن‌ها را بخوانید و محصولاتی را که حاوی پارابن‌ها هستند، انتخاب نکنید یا حداقل استفاده از آن‌ها را به حداقل ممکن محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست