انواع ویتامین ها و منابع آن ها

دسته : مقالات تاریخ انتشار :

ویتامین ها ترکیباتِ آلی هستند که در مقادیر بسیار کمی برای حمایت از عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی لازم هستند. ما در رژیم غذایی مان به ویتامین نیاز داریم ، زیرا بدن ما نمی تواند به اندازه کافی سریع آنها را جهت رفع نیازهای روزانه ما ترکیب کند. ویتامین یکی از گروه های مواد آلی است که برای متابولیسم طبیعی ضروری هستند. اگر از هر نوع ویتامین به مقدار کافی استفاده نکنیم ، بدن ما به شدت دچار مشکل خواهد شد.

یک ترکیب آلی ، به این معنی که حاوی کربن است. یک ماده مغذی اساسی که بدن قادر به تولید آن به مقدار کافی نیست و برای تهیه آن از مواد غذایی استفاده می کنیم. در حال حاضر ۱۳ ویتامین شناخته شده وجود دارد.

همه ویتامین ها سه ویژگی دارند:

همه آنها اجزای طبیعی غذاها هستند.

اکثرا در مقادیر بسیار اندک موجود است.

همه آنها برای عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی (مانند رشد ، تولید مثل و غیره) ضروری هستند.

 ویتامین ها یا محلول در چربی هستند یا محلول در آب هستند.
ویتامین های محلول در چربی در بافت های چربی بدن و کبد ذخیره می شوند. ویتامین های A ، D ، E و K محلول در چربی هستند. اینها آسانتر از ویتامین های محلول در آب هستند و می توانند به عنوان ذخایر روزها و بعضی مواقع در بدن بمانند.
ویتامین های محلول در چربی با کمک چربی ها یا چربی ها از طریق دستگاه روده جذب می شوند.
ویتامین های محلول در آب به مدت طولانی در بدن باقی نمی مانند. بدن نمی تواند آنها را ذخیره کند ، و به زودی در ادرار دفع می شوند. به همین دلیل ، ویتامین های محلول در آب باید بیشتر از ویتامین های محلول در چربی جایگزین شوند. ویتامین C و تمام ویتامین های B محلول در آب هستند.

انواع ویتامین ها

۱-رتینول
۲-تیامین
۳-ریبوفلاوین(ویتامین B2)
۴-اسیدنیکوتینیک(ویتامین  B3)
۵-اسید پنتوتنیک(ویتامین B5)
۶-پیریدوکسین(ویتامین B6)
۷-سیانوکوبالامین(ویتامین B12)
۸-اسیداسکوربیک(ویتامین C)
۹-کله کالسیفرول(ویتامین D3)
۱۰-دی-ال-آلفاتوکوفرول(ویتامین E)
۱۱-بیوتین(ویتامین H)
۱۲-منادیون(ویتامین K3)

ویتامین ها

منابع ویتامین ها

در اینجا انواع مختلف ویتامین ها آورده شده است.

ویتامین A

نامهای شیمیایی: رتینول ، شبکیه و چهار کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن.
این محلول در چربی است.
کمبود ممکن است باعث کوری شب و کراتومالاسی شود ، یک اختلال چشم که منجر به خشک شدن قرنیه می شود.
منابع خوب عبارتند از: کبد ، روغن کبد کبد ، هویج ، کلم بروکلی ، سیب زمینی شیرین ، کره ، کلم ، اسفناج ، کدو تنبل ، سبزی کلارد ، برخی پنیر ، تخم مرغ ، زردآلو ، خربزه طالبی و شیر.

ویتامین B1

نام شیمیایی: تیامین.
این محلول در آب است.
کمبود آن ممکن است باعث سندرم بربری و ورنیک-کورساکوف شود.
منابع خوب عبارتند از: مخمر ، گوشت خوک ، غلات ، دانه آفتابگردان ، برنج قهوه ای ، چاودار غلات سبوس دار ، مارچوبه ، کلم ، گل کلم ، سیب زمینی ، پرتقال ، جگر و تخم مرغ.

ویتامین B2

نام شیمیایی: ریبوفلاوین
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث آریبوفلاوینوز شود.
منابع خوب عبارتند از: مارچوبه ، موز ، خرمالو ، بامیه ، كارد ، پنیر كیوی ، شیر ، ماست ، گوشت ، تخم مرغ ، ماهی و لوبیای سبز.

ویتامین B3

نامهای شیمیایی: نیاسین ، نیاسین امید، اسید نیکوتینیک
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است با علائم اسهال ، درماتیت و اختلال روانی باعث بروز لوزه شود
     منابع خوب شامل: جگر ، قلب ، کلیه ، مرغ ، گوشت گاو ، ماهی (ماهی تن ، ماهی قزل آلا) ، شیر ، تخم مرغ ،روغن آووکادو ، خرما ، گوجه فرنگی ،  سبزیجات برگ دار ، کلم بروکلی ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، مارچوبه ، آجیل ، سبوس دار ، حبوبات قارچ و مخمر آبجو.

ویتامین B5

نام شیمیایی: اسید پانتوتنیک
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث پارستزی یا “پین و سوزن” شود.
منابع خوب عبارتند از: گوشت ، غلات کامل (فرز ممکن است آن را از بین ببرد) ، کلم بروکلی ، آووکادو ، ژله رویال و تخمدان ماهی.

ویتامین B6

نامهای شیمیایی: پیریدوکسین ، پیریدوکسامین ، پیریدوکسال

این محلول در آب است.

    کمبود ممکن است باعث کم خونی ، نوروپاتی محیطی یا آسیب به قسمت هایی از سیستم عصبی به غیر از مغز و نخاع شود.
منابع خوب شامل: گوشت ، موز ، سبوس دار ، سبزیجات و آجیل است. وقتی شیر خشک شد ، تقریبا نیمی از B6 خود را از دست می دهد. انجماد و کنسرو نیز می تواند باعث کاهش محتوا شود.

ویتامین B7

نام شیمیایی: بیوتین
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث درماتیت یا انتریتیت یا التهاب روده شود.
منابع خوب شامل: زرده تخم مرغ ، جگر ، برخی سبزیجات است.

ویتامین B9

نامهای شیمیایی: اسید فولیک ، اسید فولینین

این محلول در آب است.
کمبود در دوران بارداری با نقایص هنگام تولد مرتبط است. زنان باردار قبل از بارداری توصیه می شوند اسید فولیک را برای کل سال مکمل کنند.
منابع خوب شامل: سبزیجات برگ ، حبوبات ، جگر ، مخمر نانوا ، برخی از محصولات غلات غنی شده و تخمه آفتابگردان است. چندین میوه مانند آبجو مقادیر متوسطی دارند. سایر ویتامین ها

ویتامین B12

نامهای شیمیایی: سیانوکوبالامین ، هیدروکسی کوبالامین ، متیل کوبالامین
این محلول در آب است.
کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود ، شرایطی که مغز استخوان باعث تولید گلبولهای قرمز غیرمعمول بزرگ ، غیرطبیعی و نابالغ می شود.
منابع خوب شامل: ماهی ، صدف ، گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر و فراورده های لبنی ، برخی از غلات غنی شده و محصولات سویا و همچنین مخمر غنی شده غذایی است.
به وگان ها توصیه می شود مکمل های B12 مصرف کنند.

ویتامین سی

نام شیمیایی: اسید اسکوربیک
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود.
منابع خوب عبارتند از: میوه و سبزیجات. بیشترین میزان ویتامین C را در تمام غذاها دارند. کبد همچنین سطح بالایی دارد. پخت و پز ویتامین C را از بین می برد.

ویتامین دی

نامهای شیمیایی: ergocalciferol ، cholecalciferol.

این محلول در چربی است.
کمبود ممکن است باعث ایجاد راکت و پوکی استخوان یا نرم شدن استخوانها شود.
منابع خوب: قرار گرفتن در معرض ماوراء بنفش B (UVB) از طریق نور خورشید یا منابع دیگر باعث تولید ویتامین D در پوست می شود. همچنین در ماهی های چرب ، تخم مرغ ، جگر گاو و قارچ یافت می شود.

ویتامین E

نامهای شیمیایی: توکوفرول ها ، توکوترینول ها

این محلول در چربی است.
کمبود آن نادر است ، اما ممکن است باعث کم خونی همولیتیک در نوزادان شود. این شرایطی است که سلول های خونی خیلی زود از بین می روند و از خون خارج می شوند.
منابع خوب ویتامین ای عبارتند از: میوه کیوی ، بادام ، آووکادو ، تخم مرغ ، شیر ، آجیل ، سبزیجات سبز برگ ، روغنهای گیاهی بدون گرم ، جوانه گندم و غلات کامل.

ویتامین کا K

نامهای شیمیایی: Phylloquinon
منابع غذایی ویتامین k
دستورالعملهای رژیم غذایی ایالات متحده ۲۰۱۵-۲۰۲۰ بر رژیم غذایی کلی به عنوان بهترین روش برای دریافت مواد مغذی کافی برای سلامتی تمرکز دارد. ویتامین ها ابتدا باید از یک رژیم متعادل و متنوع با میوه و سبزیجات فراوان حاصل شود.
با این حال ، در برخی موارد ، غذاهای غنی شده و مکمل ها ممکن است مناسب باشند.
یک متخصص بهداشت و درمان ممکن است مکمل های ویتامین را برای افرادی که شرایط خاصی دارند ، در دوران بارداری یا برای افرادی که رژیم غذایی محدود دارند توصیه کند.
افرادی که مکمل مصرف می کنند باید مراقب باشند که از حداکثر دوز اعلام شده تجاوز نکند ، زیرا ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد شود. برخی از داروها می توانند با مکمل های ویتامین نیز تداخل داشته باشند ، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از مکمل ها با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.
مجموعه ای از مکمل ویتامین ها برای خرید آنلاین وجود دارد.
 Call Now Buttonتماس