Soya-Fatty-Acid-780x405

اسید چرب سویا علاوه بر اینکه خود به عنوان روغن پخت و پز به فروش می‌رسد، در طیف گسترده‌ای از غذاهای بسته‌بندی شده، کالاهای پخته‌شده، تنقلات، سس‌ها و… استفاده می‌شود. این روغن، اغلب به صورت مخلوط با روغن‌های دیگر از جمله کلزا، ذرت، گلرنگ و روغن آفتابگردان به فروش می‌رسد.

در دهه‌های گذشته، سویا بیشترین مصرف را در بسیاری از کشورها داشته است. برزیل با توجه به این که 22 درصد از تولید سویا را در اختیار دارد دومین تولید کننده و صادر کننده روغن سویا می‌باشد. روغن سویا با استخراج روغن از سویای کامل تهیه می‌شود. این فرآیند شامل پوست کندن و خرد کردن دانه‌های سویا، جدا کردن روغن از بقیه لوبیا و تقطیر و تصفیه آن برای از بین بردن آلودگی‌هایی است که ممکن است بر طعم، بو و رنگ روغن تأثیر بگذارد.

جهت استعلام قیمت اسید چرب سویا

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

فروش اسید چرب سویا
فروش اسید چرب سویا

اسید چرب سویا چیست؟

اسید چرب سویا یک نوع روغن گیاهی است که در اسیدهای چرب غیر اشباع بسیار فراوان است. در آمریکای شمالی و مرکزی تولید روز افزونی دارد، با این حال، به علت پتانسیل بالایی که در اختیار دارد، به زودی در سراسر جهان کشت خواهد شد. این ماده با نسبت زیادی از اسید لینولئیک و به میزان کم اسید اولئیک مشخص می‌شود.

با توجه به این که آلفا لینولنیک (18: 3 سطح 9c، 12c، 15c) سویا معمولاً از 5.0 تا 7.0 درصد کل اسیدهای چرب تشکیل‌شده است، دانه سویا یک منبع مهم روزانه این اسید است. این نیز تأثیر قابل توجهی در نسبت اسیدهای چرب اشباع 6-n-3 در رژیم غذایی دارد. پالایش روغن سویا شامل مراحل فتومینگ، خنثی‌سازی، سفید کردن و دئودورانت‌کردن است.

خواص شیمیایی اسید چرب سویا:

واکنش‌های ایزومریزاسیون که در مرحله گند زدایی انجام می‌شود، ممکن است سطوح اسید آلفا لینولنیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. افزایش دما باعث افزایش میزان این واکنش‌ها می‌شود. در نتیجه، سطح اسید چرب ترانس (TFA) افزایش می‌یابد. TFA اسیدهای چرب حاوی حداقل یک پیوند دو طرفه است.

در ترانس فرم اتم‌های هیدروژن در هر دو طرف از اتم‌های کربن قرار دارد، در حالی که آن‌هایی که در فرم cis قرار گرفته‌اند. کلاس ایزومز ترانس شامل اسیدهای چرب مونو اسید (TMFA)، گروهی از اسیدهای چرب که تنها یک نوع اشباع ندارند، لزوماً در فرم ترانس هستند.

کاربرد‌ها و ویژگی‌های اسید چرب سویا:

این ماده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین تقاضای زیادی در سراسر جهان دارد. اسیدچرب سویا از روغن دانه‌ی سویا ساخته شده است. همچنین در تولید محصولات مختلف مانند روان‌کننده، کاغذ کربن، کاغذ استنسیل، رنگ، صابون‌مایع، ضد عفونی‌کننده، آلیاژهای نساجی، جوهر چاپی، فلزکاری، فرآیند شناورسازی، صنایع شیمیایی، صنایع دارویی و غیره استفاده می‌شود.

ترکیب اسید چرب اصلی روغن سویا توسط برزیل تعیین شده است. متوسط ​​ترانس اسیدهای چرب ترانس (TFA) بین 0.8 و 2.6 درصد از کل اسیدهای چرب بود و شامل ایزومرهای 18: 1، 18: 2 و 18: 3 بود. 18: 1 سطح TFA در تمامی مارک‌های مورد مطالعه کم‌تر از 0.1٪ بود.

در میان TFA غیر اشباع، 18: 3 غالب بود، با سطوح از 0.5 تا 1.4٪. این گروه شامل اسیدهای چرب مونو و دی‌ترانس بود و اسید اصلی 18: 3 9c، 12c، 15t بود. مقادیر 18: 2 TFA از 0.3 تا 1.1٪ با غلبه بر اسید 18: 2 9c، 12t متغیر بود. محتویات اسید آلفا لینولنیک بین 3.5 تا 5.4 درصد و میانگین مقدار 4.1 درصد بود. درجه ایزومرزایی اسید لینولئیک و آلفا لینولنیک از 5/0 به 2/1 درصد و از 9/1 تا 27/2 درصد بود.

این اسیدهای چرب به وسیله تقسیم و تقطیر خلاء روغن سویا به دست می‌آید. این محصول دارای نقطه‌ذوب حدود 25 درجه سانتی‌گراد است. این اسید معمولاً زرد رنگ است و رنگ روشن آن با توجه به درجه حرارت است.

استفاده غذایی از روغن سویا

روغن سویا همچنین توسط صنایع غذایی در انواع محصولات غذایی از جمله سس سالاد، انواع ساندویچ، مارگارین، نان، سس مایونز، کرم‌های قهوه غیر لبنی و غذاهای میان وعده استفاده می‌شود. دود زیاد روغن سویا اجازه می دهد تا از آن به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده شود. روغن سویا غالباً برای افزایش ماندگاری و یا تولید محصول جامد‌تر، هیدروژنه می‌شود.

در این فرآیند، چربی‌های ترانس ناسالم تولید می‌شود که ممکن است سطح کلسترول خون را افزایش داده و خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. اکنون تولیدکنندگان مواد غذایی در تلاشند چربی‌های ترانس را از محصول خود حذف کنند. برای این منظور، دانشمندان در حال تولید انواع جدیدی از سویا حاوی روغن هستند که نیازی به هیدروژنه ندارند.

استفاده غیر غذایی از روغن سویا

روغن سویا نه تنها در محصولات غذایی استفاده می‌شود بلکه به عنوان ماده اولیه تجدید پذیر برای تولید انواع محصولات غیر غذایی از جمله بیو دیزل، جوهر، نرم کننده، مداد رنگی، رنگ و شمع سویا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد اسید چرب سویا در صنایع نفتی:

این ماده در صنایع نفتی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • آمین‌ها
  • بوراتین‌ها
  • استرها
  • چربی‌ها
  • روان‌کننده‌ها
  • اتمام سطوح
  • مواد شوینده
  • لوازم آرایشی
  • صابون و مواد جامد
  • لیتیوم
  • نساجی
  • پوشش‌ها
  • رزین‌ها
  • سورفکتانت‌ها
  • رنگ‌ها

موارد کاربردی اسیدهای سویا منعکس‌کننده خواص عالی موجود در این اسید چرب است که کارایی و عملکرد آن را تضمین می‌کند. روغن‌های گیاهی یک ماده جایگزین عالی هستند. همان‌طور که گفتیم اسید چرب سویا به دست آمده توسط تقسیم و تقطیر خلاء بعد از روغن سویا است. محصول به دست آمده دارای نقطه‌ ذوب بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد است.

فروش اسید چرب سویا
فروش اسید چرب سویا

استفاده خانگی از اسید چرب سویا

اسید چرب سویا یک روغن پخت و پز همه کاره است و می‌تواند برای همه چیز از سس سالاد گرفته تا سرخ‌کردنی استفاده شود. به دلیل کاربردی بودن، یکی از روغن‌های پخت و پز متداول در سراسر جهان است. طعم خنثی آن باعث می‌شود در بیشتر دستورها جایگزینی آسان برای سایر روغن‌های گیاهی باشد. روغن سویا دارای دمای سوختن بالایی (حدود 450 درجه فارنهایت) است، به این معنی که می‌توان آن را برای پخت و پز غذا در دمای بالا استفاده کرد. می‌توان روغن سویا را برای  طراوت بیشتر در یخچال و بدون جامد شدن نگهداری کرد. ممکن است در یخچال کدر شود، اما این اثر بی‌ضرر است و با گرم شدن محصول تا دمای اتاق برطرف می‌شود.

اسید چرب سویا چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

چربی در رژیم غذایی بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و نوع چربی که می‌خوریم می‌تواند بیش از میزان چربی مصرفی ما روی سلامتی تأثیر بگذارد. هم اسیدهای چرب اشباع شده و هم اشباع نشده موجود در روغن سویا می‌توانند به سلامتی کمک کنند، به ویژه هنگامی که جایگزین چربی اشباع شده در رژیم‌های غذایی ما شوند. شواهد حاصل از آزمایش‌های کنترل شده تصادفی نشان می‌دهد که امگا 3 می‌تواند سطح تری گلیسیرید، فشار خون، التهاب و ضربان قلب را کاهش دهد، در حالی که کلسترول HDL (نوع “خوب” کلسترول را که بیشتر می‌خواهیم) افزایش می‌دهد.

در مقایسه با کربوهیدرات‌ها، اسید لینولئیک باعث کاهش کلسترول LDL (نوع “بد”) و سطح تری گلیسیرید خون می‌شود. جدا از اینکه اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به رژیم‌های غذایی ما کمک می‌کند، مصرف روغن‌هایی مانند روغن سویا می‌تواند جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K و همچنین ترکیباتی به نام کاروتنوئید را بهبود بخشد. این ماده در گیاهان یافت می‌شود و منبع آنتی اکسیدان‌های مهمی است.

ذخیره اسید چرب سویا

ماندگاری روغن سویا به طور معمول 1 سال است اما بهتر است روغن سویا را فقط چند ماه در دمای اتاق نگهداری کنید. روغن سویا را باید در یک مکان خشک، تاریک و دور از گرما نگهداری کنید و اگر می‌خواهید روغن سویا را برای مدت طولانی تری نگه دارید باید در یخچال باشد.

دیگر محصولات: ویتامین D3

فروش اسید چرب سویا
فروش اسید چرب سویا

فروش اسید چرب سویا:

اسید چرب سویا در بشکه‌های 200 کیلوگرمی آماده تحویل به شما مشتریان عزیز می‌باشد. شرکت پیشگامان شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ شما مشتریان عزیز، محصول اسید چرب سویا مورد نیاز را با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کرده و در اسرع وقت به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست