نویسنده:

تاریخ:

L-lysine یکی از اسیدهای آمینه ضروری است که بدن شما قادر به تولید آن نیست، بنابراین باید آن را از منابع غذایی دریافت کنید. L-lysine در ساخت کلاژن، ماده پروتئینی که بافت هم‌بند، مانند تاندون‌ها و غضروف‌ها را تشکیل می‌دهد، استفاده می‌شود.

L-lysine در درجه اول در غذاهای پروتئینی مانند:

یافت می‌شود. همچنین در برخی از پروتئین‌های گیاهی نیز یافت می‌شود. به طور کلی سبزیجات، حاوی مقادیر زیادی L_lysine نیستند، اما برخی از سبزیجات حاوی مقادیر بیشتری از سایرین هستند.

سه مورد برتر:

به گفته دکتر دنیس کلارک (گیاه شناس) که متخصص شیمی گیاهان است، اسفناج، کلم پیچ و شاهی آبی سه سبزیجات برگ سبز هستند که محتوای بیشترین مقدار L-lysine می‌باشند. کلم پیچ با داشتن ۱۹۷ میلی‌گرم L_lysine در یک وعده ۱۰۰ گرمی، رتبه اول را در گروه دارد و  گزینه بعدی، اسفناج – چه خام و چه پخته –با ۱۷۸ میلی‌گرم L-Lysine در ۱۰۰ گرم، شاهی آبی حاوی ۱۶۵ میلی‌گرم L_lysine در ۱۰۰ گرم است.

بهترین گزینه بعدی:

کاهو رومانیایی و لوبیای سوئیسی که محتوای L-Lysine تقریباً برابرند. کاهو رومانیایی حاوی ۱۰۳ میلی‌گرم و لوبیای سوئیس ۱۰۰ میلی‌گرم L-Lysine در یک وعده ۱۰۰ گرمی است. مقدار L-Lysine در ۱۰۰ گرم سبزی شلغم ۹۸ میلی‌گرم است، در حالی که کلم چینی حاوی ۸۸ میلی‌گرم است. کاهوی سالادی و برگ کولارد در این فهرست قرار دارند که به ترتیب ۸۰ میلی‌گرم و ۷۵ میلی‌گرم L-lysine دارند. کلارک می‌گوید، در سبزیجات کاسنی فرنگی، چغندر و کلم معمولی، حداقل L-lysine در ۱۰۰ گرم هر سبزی، ۶۴ میلی‌گرم یا کمتر است.

سبزیجات در مقایسه با پروتئین:

اگرچه برخی از سبزیجات انتخابی بهتر از L_Lysine نسبت به بقیه است، اما سبزیجات سبز برگ نسبت به غذاهای پروتئینی، سرشار از لیزین نیستند. یک وعده ۱۰۰ گرم یک سبزی سبز برگ حدود ۳ ۱/۲ اونس است. در مقایسه، ۱ اونس پنیر سوئیسی حاوی ۷۳۳ میلی‌گرم L_lysine است، ۳ اونس ماهی آزاد حاوی ۱،۵۵۰ میلی‌گرم و یک پوند استیک پورترهاوس حاوی ۶۶۰۵ میلی‌گرم L_lysine است.

کمبود لیزین:

هیچ مقدار روزانه پیشنهادی رسمی برای L_lysine وجود ندارد. کمبود L_lysine می‌تواند منجر به حالت تهوع، سرگیجه، خستگی یا از بین رفتن اشتها و همچنین کم‌خونی و اختلالات دستگاه تولید مثل شود. کودکان بدون L_lysine، به طور مناسب رشد نمی‌کنند، تولید کارنیتین برای بدن شما ضروری است، ماده مغذی که اسیدهای چرب را به انرژی تبدیل می‌کند. ورزشکاران و افرادی که به شدت سوخت آن‌ها بالا است، ممکن است نیاز بیشتری به L-lysine داشته باشند.

گیاهخوارانی که لوبیا نمی‌خورند ممکن است L-lysine کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنند.

منابع:

امتیاز شما به این مقاله:

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]

سیدی

اشتراک‌گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دسته‌بندی:

محصولات مرتبط:

فهرست
Call Now Buttonتماس