آناندامید

آناندامید چیست؟

آناندامید که با عنوان N-arachidonoylethanolamine (AEA) شناخته می‌شود، یک انتقال‌دهنده عصبی اسید چرب است که از متابولیسم غیر اکسید کننده اسید eicosatetraenoic (اسید آراشیدونیک)، یک اسید چرب امگا 6 حاصل می‌شود.

این اسم از کلمه سانسکریت ananda گرفته شده است که به معنی “شادی، سعادت، لذت” و آمید است. این ماده از N-arachidonoyl phosphatidylethanolamine با چندین مسیر سنتز می‌شود.آناندامید برای اولین‌بار در سال 1992 توسط رافائل مچولام و اعضای آزمایشگاه وی W. A. ​​Devane و Lumír Hanuš توصیف شد.

اصطلاحی كه توسط ويليام ا. دوان، رافائل مكولام و همكاران ارائه شده است، “جداسازي و ساختار يك سازنده مغز كه به گيرنده كانابينوئيدي متصل مي‌شود، “اصطلاح” آناندامید “از سانسکریت کلمه” آناندا “به معنی سعادت و از طبیعت شیمیایی ترکیب گرفته شد.” به‌نظر می‌رسد كه اسم andananda، كه قبلاً در Rig-Veda شناخته شده بود، مشتق ānandati باشد، اما این فعل فقط در سانسكریت بسیار متأخر گواهی می‌شود.

کاربردها و ویژگی‌های آناندامید:

آناندامید در مناطقی از مغز که در آن حافظه، انگیزه، فرآیندهای شناختی برتر و کنترل حرکت کنترل می‌شود، سنتز می‌شود. به این ترتیب، سیستم‌های فیزیولوژیکی زیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

  • درد
  • تنظیم اشتها
  • لذت و پاداش را 

آناندامید به عنوان “مولکول شگفتی” شناخته می‌شود، ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط بدن ما تولید می‌شود. معمولاً هنگام اتصال به انتقال‌دهنده‌های عصبی، خلق و خوی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، شباهت‌هایی را می‌توان در ساختار آناندامید نسبت به THC مشاهده کرد، یک کانابینوئید با مزایای درمانی است که گیرنده CB1 را نیز فعال می‌کند.

آناندامید می‌تواند خود را در برابر گیرنده‌های کانابینوئید موجود در بدن ما ثابت کند، اگرچه این ماده بسیار ضعیف است که خیلی سریع تجزیه می‌شود. آناندامید در مناطقی از مغز که در آن حافظه، انگیزه، فرآیندهای شناختی برتر و کنترل حرکت کنترل می‌شود، سنتز می‌شود. در این روش، بر سیستم‌های فیزیولوژیکی مانند درد، تنظیم اشتها، لذت و پاداش تأثیر می‌گذارد. گیرنده‌های آناندامید و CB1 نقش اساسی در تخمک‌گذاری و همچنین در کاشت گامت لقاح شده در آندومتر یا پوشش‌دهی رحم دارند.

مشخص شده است که مقادیر بالای آناندامیـد برای تخمک‌گذاری موفقیت آمیز مورد نیاز است و کمترین میزان در حین کاشت گامت در آستر رحم مفید است. آناندامیـد پیشرو یک کلاس از مواد فیزیولوژیکی فعال، پروستامیدها است. آناندامید تکثیر سلول‌های سرطانی سرطان سینه را مهار می‌کند. آناندامید در شکلات به همراه دو ماده وجود دارد که ممکن است اثرات آناندامید، N-اولئوتل اتانول آمین و N-لینولئول اتانول آمین را تقلید کند.

شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ شما مشتریان عزیز، محصول مورد نیاز صنایع مختلف را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند. این محصول در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌شود. قیمت‌های عرضه شده توسط این شرکت همواره پائین‌ترین قیمت است و شما مشتریان عزیز می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مقایسه نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست