ایمیدازولین

خرید ایمیدازولین اوره

شرکت پیشگامان شیمی واردکننده ایمیدازولین اوره از کشورهای چین و آلمان جهت استفاده در تولید محصولات آرایشی می‌باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و خرید ایمیدازولین اوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای استعلام قیمت ایمیدازولین اوره 

و همچنین دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷
۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸
۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳تماس با پیشگامان شیمی

ایمیدازولین‌ها یک آنالوگ غیر آروماتیک ایمیدازول است که در آن یکی از پیوندهای دوتایی اشباع شده است و آن‌ها غیر مسطح هستند. آن‌ها بیشتر به سه شکل وجود دارند، به طور خاص، 2-ایمیدازولین، 3-ایمیدازولین و 4-ایمیدازولین. ایمیدازول‌ها چندین واکنش از جمله واکنش افزایش در سراسر پیوند دوگانه، آلکیلاسیون و غیره را تجربه می‌کنند و در بسیاری از برنامه‌ها استفاده می‌شوند.

ایمیدازول‌ها

ایمیدازول‌ها ترکیبات هتروآروماتیک پنج عضوی حاوی دو اتم ازت در موقعیت‌های متناوب هستند و به صورت دو شکل توتومری معادل وجود دارند، زیرا پروتون می‌تواند بر روی هر دو اتم ازت واقع شود. ایمیدازول‌ها آمفوتریک هستند زیرا هم به عنوان یک اسید و هم به عنوان باز عمل می‌کنند. این مواد در بسیاری از مولکول‌های مهم بیولوژیکی گنجانیده شده‌اند، زیرا فعالیت دارویی را بیان می‌کنند. به عنوان بازدارنده‌های خوردگی در فلزات انتقالی خاص مانند مس استفاده می‌شوند.

ساختار ایمیدازول
ساختار

سورفاکتانت‌های کاتیونی

سورفاکتانت‌های ایمیدازولیـن در گروه سورفاکتانت‌های کاتیونی قرار دارند. سورفاکتانت‌های کاتیونی برای اولین‌بار در دهه 1930 به عنوان عوامل تسطیح‌کننده رنگ در صنعت نساجی مورد استفاده قرار گرفتند و خواص نرم‌کنندگی آن‌ها به عنوان مزیت جانبی کشف شد. سورفاکتانت‌های کاتیونی اغلب نمک‌های نیتروژن کواترنر هستند و به طور گسترده در سیستم‌های غیر آبی و سیستم‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در محصولات خانگی، سورفاکتانت‌های کاتیونی در درجه اول در نرم کننده‌های پارچه، نرم کننده‌های مو و سایر آماده‌سازی‌های مو استفاده می‌شوند.

سایر کاربردهای سورفاکتانت های کاتیونی شامل ضد عفونی‌کننده‌ها و طیف گسترده‌ای از مواد مخصوص است و معمولاً به نمک‌های آمین چرب، نمک‌های دی‌امین چرب، ترکیبات آمونیوم کواترنر و نمک‌های ایمیدازولیـن طبقه‌بندی می‌شوند. ترکیبات ایمیدازولیـن جایگزین شده دارای پایداری ذخیره‌سازی، ویسکوزیته، پراکندگی و خواص نرم‌کننده پارچه هستند و در مصارف لباسشویی و کاربردهای مختلف صنعتی مفید هستند.

انواع 

1_ایمیدازولین کاتیونی

این ترکیبات کاتیونی بار مثبت بر روی هسته دارند و بار الکتریکی مولکول تحت تأثیر تغییرات PH قرار نمی‌گیرد. بار مثبت در محیط اسیدی، خنثی و قلیایی باقی می‌ماند. از آن‌ها به عنوان نرم‌کننده‌های نساجی به صورت صنعتی و برای مصارف خانگی در چرخه شستشوی ماشین لباسشویی و به عنوان مواد دافع آب، ضد خوردگی، امولسیون‌کننده‌ها و مواد پراکنده استفاده می‌شود. این گروه شامل موارد زیر می‌باشد:

هیدروکسی اتیل ایمیدازولین‌ها

این نوع ایمیدازولین‌های کاتیونی بر اساس اسید چرب / آمینو اتیل اتانول آمین به نسبت 1: 1 ساخته می‌شوند و به عنوان اصلاح‌کننده‌های رئولوژی، محلول در روغن، نمک‌های محلول در آب و مروج چسبندگی در روان‌کننده‌ها، جاده‌سازی، صنایع رنگ و جوهر استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، هیدروکسیل اتیل ایمیدازولین.

آمینو اتیل ایمیدازولین‌ها

این نوع ایمیدازولین‌های کاتیونی بر اساس اسید چرب / دی اتیلن تری آمین به نسبت 1: 1 ساخته می‌شوند و به عنوان بازدارنده‌های خوردگی، پخش‌کننده‌ها، عوامل آبگیری و امولسیون‌کننده‌ها در زمینه‌های نفتی، فلزکاری، منسوجات و صنایع کاغذ استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، آمینو اتیل ایمیدازولین.

آمیدو اتیل ایمیدازولین‌ها

این نوع کاتیونی بر اساس اسید چرب / دی اتیلن تری آمین به نسبت 1: 1 است و به عنوان نرم‌کننده‌های نساجی، شوینده‌های پایدار اسید و لخته‌ساز‌ها در کشاورزی، مواد شیمیایی نگهدارنده و ترکیبات لپینگ استفاده می‌شود.

آمیدو اتیل ایمیدازولین
آمیدو اتیل ایمیدازولین

2_ایمیدازولینهای آمفوتریک

مشتقات ایمیدازولین از نظر شیمیایی دارای حلقه ایمیدازولیـن در مولکول نیستند اما طی سنتز چنین ترکیبی، یک ساختار حلقوی میانی ایجاد شده است، از این رو مشتقات امیدازولین نامیده می‌شود. مشتقات ایمیدازولیـن آمفوتریک هر دو بار مولکول را دارند و ممکن است خواص آنیونیک ایمیدازولیـن‌ها با PH بالا و کاتیونیک‌ها با PH پایین را داشته باشد و در محصولاتی مانند شامپو مو، صابون‌های مایع و ژل‌های دوش استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای عمده این گروه می‌توان به مواد پاک‌کننده خانگی بسیار اسیدی و قلیایی اشاره کرد. این گروه شامل موارد زیر است:

آلكیل آمفو دی استات

این موارد را می‌توان با افزودن متیل اکریلات به محصول واکنش اسیدهای چرب و آمین‌ها بدست آورد. به عنوان مثال، دی سدیم لائورو آمفو دی استات.

آلكیل آمفو دی استات
آلكیل آمفو دی استات
آلکیل ایمینو پروپیونات‌ها

این موارد را می‌توان با افزودن اتیل اکریلات به محصول واکنش اسیدهای چرب و آمین‌ها بدست آورد. به عنوان مثال، دی سدیم لائوروآمفودی پروپیونات.

آلكیل آمفو دی استات
آلكیل آمفو دی استات
آلکیل آمفو پروپیونات‌ها

این‌ نوع مواد ممکن است با افزودن اسید اکریلاتیک به محصول واکنش اسیدهای چرب و آمین‌ها بدست آید. به عنوان مثال، سدیم لائر ایمینو دی‌پروپیونات.

آلكیل آمفو دی استات
آلكیل آمفو دی استات

شیمی ایمیدازولین‌ها

ترکیبات شیمیایی ایمیدازولیـن متعلق به ترکیبات هتروسیکلیک حاوی حلقه پنج عضوی دارای دو اتم ازت در حلقه است. ایمیدازولیـن‌های کاتیونی نمک‌های مونو کواترنر آمونیوم از نوع RnN+ X هستند که ساختاری نامتقارن دارند (مطابق با طرح کربن چهار ضلعی) که توسط کاتیون تعیین می‌شود. آن‌ها از نظر نوری در محلول آبی که در آن یونیزه می‌شوند فعال هستند.

جایگزینی ایمیدازولیـن‌ها در موقعیت‌های 1، 2 و 3 با یک زنجیره اسید آمینه اتیل چرب در موقعیت اول حلقه، یک جایگزین آلکیل با زنجیره بلند در موقعیت دوم و یک گروه متیل در موقعیت سوم انجام می‌شود. پرکاربردترین نماینده این گروه مشتق آلکیل پیه است. این ماده به عنوان مایع استفاده می‌شود و به راحتی در نرم‌کننده‌های پارچه پردازش می‌شود. C18 اشباع نشده حاوی یک پیوند دوگانه ایزومر Cis است. C18 اشباع شده فاقد پیوندهای دوتایی است، به مولکول خاصیت سختی می‌دهد، نقطه ذوب را بالا می‌برد و سیالیت را کاهش می‌دهد.

شیمی ایمیدازولین‌

به طور کلی، ترکیبات ایمیدازولین یک گروه سر ایمیدازولین و یک دم هیدروکربن ارائه می‌دهد، همانطور که در شکل نشان داده شده است دم هیدروکربن یک لایه محافظ ایجاد می‌کند. مدل‌سازی مولکولی نشان می‌دهد که سر و گروه آویزان، پیوند مولکول را با سطح کسترش می‌دهند، در حالی که دم هیدروکربن یک لایه محافظ تشکیل می‌دهد.

ورود اتم اضافی نیتروژن به مولکول هتروسیکلیک و به هسته ایمیدازولین و ایمیدازولیدین، باعث ایجاد ​​برخی ویژگی‌ها از جمله افزایش توانایی اشتقاق عملکردی می‌شود و اجازه می‌دهد تا واکنش‌های شیمیایی گروه‌های عاملی مختلف رادیکال‌های ایمیدازولین را که بدون از دست دادن خواص پارامغناطیسی آن‌ها انجام می‌شود، مطالعه کنیم. واکنش‌های متداول نمک‌های کواترنر آمونیوم ایمیدازولین، حذف مجدد هافمن و جابجایی آن‌ها است.

نمک‌های ایمیدازولین آمونیوم با تمام نمک‌های آلی و غیر آلی واکنش نشان می‌دهند و نمک‌های خنثی تشکیل می‌دهند که دارای وزن مولکولی نسبتاً زیادی هستند و همیشه محلول در آب نیستند.

خواص ایمیدازولین‌ها

ویژگی‌های فیزیکی

بیشتر نمک‌های کواترنر آمونیوم ایمیدازولین مواد جامدی هستند که نقطه ذوب مشخصی ندارند. نمک‌های کواترنر آلیفاتیک با زنجیره بلند (> C8) جامد، متبلور و به رنگ سفید هستند، بعضی اوقات آن‌ها بی رنگ و بی‌بو هستند. وقتی حاوی رادیکال آلیفاتیک اشباع نشده با رادیکال زنجیره‌ای بلند یا بنزیل باشند، مایعات چسبناکی هستند که از زرد روشن تا قهوه ای رنگ می‌شوند. نمک‌های کواترنر ایمیدازولیـن که حاوی گروه آلکیل 10 اتمی کربن هستند دارای خواص فعال فوق بحرانی هستند.

حلالیت و ثبات حرارتی

حلالیت نمک‌های ایمیدازولیـن به انواع جایگزین بستگی دارد. آن دسته از ترکیباتی که حاوی رادیکال‌هایی با زنجیره کوتاه (C8-14) هستند به راحتی در آب حل می‌شوند. آن‌هایی که حاوی رادیکال‌هایی با زنجیر طولانی هستند، حلالیت کمتری در آب دارند و آن‌هایی که حاوی دو یا چند رادیکال با زنجیره بلند هستند، تقریباً در آب محلول نیستند، اما در حلال‌های غیر قطبی حل می‌شوند.

با افزایش جرم مولکولی، حلالیت در حلال قطبی کاهش می‌یابد و حلالیت در حلال‌های غیر قطبی افزایش می‌یابد. وجود گروه‌های قطبی، هیدروکسیل یا اتیل اتر، در ساختار مرکب، می‌تواند حلالیت را در عوامل انحلال قطبی افزایش دهد. ایمیدازولیـن پایه‌های ازت آلی از نظر حرارتی پایدار هستند. ایمیدازولیـن‌های خنثی نشده لیپوفیلی در حلال‌های غیر قطبی و روغن‌های معدنی محلول هستند اما فقط در سیستم‌های آبی پراکنده هستند.

کاملاً کاتیونی

اینها به شدت یک ترکیب شیمیایی کاتیونی هستند. توانایی ایمیدازولیـن‌ها در تشکیل کاتیون به این معنی است که آن‌ها به شدت در سطوح دارای بار منفی ماند فلزات، الیاف پلاستیک، شیشه و مواد معدنی جذب می‌شوند. بدین ترتیب این سطوح آب دوست به سطوح آبگریز تبدیل می‌شوند.

شوینده پایدار اسیدی

نمک‌های ایمیدازولیـن بسیار آبدوست هستند در حالی که بازها و عملکرد آن‌ها به عنوان شوینده‌های پایدار اسیدی با عوامل مرطوب کننده خوب است.

پیشرانه خوب آب

همچنین ایمیدازولیـن‌ها ماده محرک خوبی در آب هستند. ایمیدازولیـن به عنوان یک باز آزاد یا پراکندگی آبی اسید باعث مقاومت آب در برابر سطوحی مانند چوب، بتن، پلاستیک و فلزات می‌شود.

روانکاری خوب

ایمیدازولین‌ها نیز چربی خوبی برای تشکیل کمپلکس با بنتونیت نشان می‌دهند. نمک‌های اولئیک اسید ایمیدازولین‌ها به عنوان روان کننده خوبی استفاده می‌شود. علاوه بر این ایمیدازولین همچنین ممکن است با سیستم آبی سازگار باشد.

خصوصیات تشکیل و مهار خوردگی فیلم به کاربردهای صنعتی متعدد و متنوعی تبدیل می‌شود. سطوح فلزی با نمک‌های استئاریک اسید ایمیدازولین برای چنین کاربردهایی تصفیه می‌شوند. آمیدو اتیل ایمیدازولین‌ها هنگام پردازش در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارند.

خرید ایمیدازولین
خرید ایمیدازولین

کاربرد شوینده لباسشویی مشتقات ایمیدازولین

 ایمیدازولیـن‌ها کاربردهای مختلف و متنوعی به عنوان مواد شوینده لباس دارند. خواص ایمیدازولیـن به عنوان مواد شوینده لباس به شرح زیر است:

  • نرمی و انعطاف‌پذیری پارچه
  • پراکندگی
  • آنتی‌استاتیک بودن
  • تحریک‌پذیری کمی برای چشم و پوست
  • قابلیت بازپرداخت
  • فعال‌کننده‌های سفید کننده
  • زیست تخریب پذیر

سایر کاربردهای صنعتی

  • امولسیون روان کننده
  • امولسیفایر
  • بازدارنده‌های خوردگی و زنگ زدگی
  • آماده‌سازی پوست
  • شستشوی اتومبیل
  • مواد دافع آب
  • پاک‌کننده‌های اسید
  • آبگیری
  • لخته‌کننده‌ها
  • غلیظ‌کننده‌های روغن و گریس
  • تقویت بیوسید
  • اسپری کشاورزی
  • برنامه‌های رنگ
  • داروسازی

ایمیدازولین‌ها از طریق یک فرآیند بهینه‌سازی شده با بازده خوب سنتز شدند و مشخص شد که آن‌ها از قدرت لباسشویی خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این، ساختار شیمیایی ترکیبات ایمیدازولین خود را به کاربردهای صنعتی متعددی می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست