شیرین کننده ها

تولید کنندگان مواد غذایی ادعا می‌کنند شیرین ‌کننده‌ها به پیشگیری از پوسیدگی دندان، کنترل قند خون و کاهش مصرف کالری کمک می‌کنند. اداره ایمنی مواد غذایی اروپا EFSA ادعاهای بهداشتی در مورد کزولیتول، سوربیتول و سوکرالوز را در رابطه با سلامتی دهان و کنترل قند خون تأیید کرده است.

 شیرین‌کننده‌ها یک جایگزین مفید برای افراد مبتلا به دیابت هستند که نیاز به کنترل میزان قند خون خود دارند و در عین حال از غذاهای مورد علاقه خود استفاده می‌کنند. شیرین کننده ها طعم شیرین را فراهم می‌کنند، اما آن‌چه که آن‌ها را متمایز می‌کند این است که پس از مصرف، سطح قند خون خود را افزایش نمی‌دهند.”

استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است تأثیرات تحریک‌کننده بر اشتها داشته باشد و در افزایش وزن و چاقی نقش داشته باشد. 

شیرین کننده جایگزین شکر

شیرین کننده‌ها

اگر می‌خواهید قند و کالری موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید، ممکن است به شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا سایر جایگزین‌های قند روی بیاورید. شیرین کننده‌های مصنوعی و سایر جایگزین‌های قند در انواع غذاها و نوشیدنی‌هایی که به عنوان “بدون قند” یا “رژیمی” به بازار عرضه می شوند، از جمله نوشابه ها و محصولات پخته شده یافت می شوند. این همه شیرین کننده چیست؟ و نقش آنها در رژیم غذایی شما چیست؟

جایگزین‌های شکر، شیرین کننده هایی هستند که به جای شکر معمولی (ساکارز) استفاده می کنید. شیرین کننده‌های مصنوعی تنها یک نوع جایگزین قند هستند. موضوع جایگزین های شکر می تواند گیج کننده باشد. برخی از تولیدکنندگان، شیرین کننده‌های خود را “طبیعی” می نامند، حتی اگر فرآوری شده یا تصفیه شده باشند. آماده سازی استویا یک نمونه است و برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی از مواد طبیعی به دست می‌آیند.

شیرین کننده‌های طبیعی

شیرین کننده‌های طبیعی جایگزین‌های شکر هستند که اغلب به عنوان گزینه‌های سالم تری نسبت به شکر یا سایر جایگزین‌های شکر معرفی می‌شوند. اما حتی این “شیرین کننده‌های طبیعی” نیز اغلب تحت پردازش و تصفیه قرار می گیرند.

شیرین کننده جایگزین شکر

شیرین کننده‌های طبیعی که FDA آنها را به طور کلی ایمن می شناسد عبارتند از:

  • آب میوه و شهد
  • عسل
  • ملاس
  • شربت افرا

شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزین های قند مصنوعی هستند. اما ممکن است از مواد طبیعی مانند گیاهان یا خود شکر مشتق شوند. شیرین کننده‌های مصنوعی به عنوان شیرین کننده‌های شیمیایی نیز شناخته می‌شوند و چندین برابر شیرین تر از شکر هستند. آنها می توانند جایگزین جذابی برای شکر باشند، زیرا تقریبا هیچ کالری به رژیم غذایی شما اضافه نمی‌کنند و در مقایسه با مقدار شکری که به طور معمول برای شیرینی استفاده می‌کنید، تنها به کسری از شیرین کننده مصنوعی نیاز دارید.

شیرین کننده‌های مصنوعی به طور گسترده در غذاهای فرآوری شده استفاده می شوند، از جمله:

  • نوشابه، مخلوط نوشیدنی های پودری و سایر نوشیدنی ها
  • محصولات پخته شده
  • آب نبات
  • پودینگ
  • مواد غذایی کنسرو شده
  • مربا و ژله
  • محصولات لبنی

شیرین کننده‌های مصنوعی برای مصارف خانگی نیز محبوب هستند. برچسب روی شیرین کننده‌های مصنوعی را برای استفاده مناسب در خانه بررسی کنید. برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مزه ای از خود به جا بگذارند. یک شیرین کننده مصنوعی متفاوت یا ترکیبی ممکن است جذاب تر باشد.

استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند شما را به خوردن غذاهای سالم‌تر و مغذی ترغیب کند، در حالی که مصرف غذاهای مصنوعی با طعم بیشتر، ارزش غذایی کمتری دارد. شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است یک نتیجه دیگر نیز داشته باشند. تمایل ما به غذای شیرین و انتخاب آن به جای غذای مغذی باعث افزایش وزن می‌شود.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است اعتیادآور باشند. در مطالعات موش‌هایی که در معرض کوکائین قرار گرفتند، پس از انتخاب میان کوکائین وریدی و یا ساخارین دهانی، بیشتر ساخارین را انتخاب کردند.

خواص سلامتی شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است به موارد زیر کمک کنند:

کنترل وزن: شیرین کننده‌های مصنوعی عملاً کالری ندارند. در مقابل، یک قاشق چای‌خوری شکر حدود 16 کالری دارد، بنابراین یک قوطی کولای شیرین با 10 قاشق چای‌خوری شکر اضافه حدود 160 کالری دارد. اگر در تلاش برای کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن هستید، محصولات شیرین شده با شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است گزینه جذابی باشند، اگرچه اثربخشی آنها برای کاهش وزن طولانی مدت مشخص نیست.

دیابت: شیرین کننده‌های مصنوعی کربوهیدرات نیستند. بنابراین برخلاف شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی معمولا سطح قند خون را افزایش نمی دهند. اگر دیابت دارید، قبل از استفاده از هر گونه جایگزین قند از پزشک یا متخصص تغذیه خود سوال کنید.

منتقدان شیرین کننده‌های مصنوعی می گویند که این شیرین کننده ها باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی از جمله سرطان می شوند. این عمدتا به دلیل مطالعات مربوط به دهه 1970 است که شیرین کننده مصنوعی ساخارین را با سرطان مثانه در موش های آزمایشگاهی مرتبط می کند. به دلیل آن مطالعات، ساخارین یک بار برچسبی داشت که هشدار می داد ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

با توجه به موسسه ملی سرطان و سایر آژانس های بهداشتی، هیچ شواهد علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد هر یک از شیرین کننده های مصنوعی تایید شده برای استفاده در ایالات متحده باعث سرطان یا سایر مشکلات جدی سلامتی می‌شوند. مطالعات متعدد تأیید می کند که شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی در مقادیر محدود حتی برای زنان باردار بی خطر هستند. در نتیجه، برچسب هشدار برای ساخارین حذف شد.

شیرین کننده های مصنوعی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان افزودنی های غذایی تنظیم می شوند. آنها باید قبل از در دسترس قرار گرفتن برای فروش توسط FDA بررسی و تأیید شوند. گاهی اوقات FDA ماده ای را “به طور کلی ایمن شناخته می شود” (GRAS) اعلام می کند. در صورتی که مواد دارای یکی از معیارهای زیر باشند، این نام گذاری را دریافت می کنند:

متخصصان واجد شرایط بر اساس داده های علمی، این ماده را برای استفاده مورد نظر بی خطر می دانند. آماده سازی استویا نمونه ای از نامگذاری GRAS است. این مواد دارای سابقه طولانی استفاده در مواد غذایی هستند و به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند.

FDA میزان مصرف روزانه قابل قبولی (ADI) برای هر شیرین کننده مصنوعی تعیین کرده است. ADI حداکثر مقدار مصرف ایمن در نظر گرفته شده برای مصرف هر روز در طول زندگی است. ADI ها در سطوح بسیار محافظه کارانه تنظیم شده اند.

آیا ارتباطی بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان وجود دارد؟

نگرانی از اینكه شیرین كننده های مصنوعی می‌توانند سرطان زا باشند، ناشی از یك مطالعه در سال 1978 است كه نشان داد موش هایی كه از ساخارین تغذیه می‌شوند، به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. از آن زمان تاکنون نشان داده شده است که این فقط در موش های صحرایی اتفاق می‌افتد و ساخارین در انسان سرطان ایجاد نمی‌کند.

نه تنها ساخارین، بلکه تمام شیرین کننده های مصنوعی مورد تأیید FDA و اتحادیه اروپا هم در حیوانات آزمایشگاهی و هم در داده های انسان مورد آزمایش قرار گرفته اند. هیچ یک از شیرین کننده‌های مورد تایید ارتباطی با سرطان ندارند.

آیا شیرین کننده های مصنوعی به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

جذابیت اصلی شیرین کننده‌های مصنوعی این است که می‌توانند جایگزین شکر شوند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد قند برای سلامتی شما مضر است. به ویژه نوشیدنی‌های قندی می‌توانند منجر به افزایش وزن، بیماری‌های متابولیکی و دیابت نوع 2 شوند. از این رو می‌توان گفت که جایگزینی شکر با شیرین کننده های بدون کالری می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

یک مطالعه متا آنالیز در سال 2018، که نتایج 56 مطالعه مختلف را با هم ترکیب کرده بود، نتیجه گرفت که در اکثر موارد گروه هایی از افراد که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، وزن بیشتری نسبت به افرادی که از قند استفاده می کنند، از دست نمی‌دهند. با این حال، افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که به مواد شیرین کننده مصنوعی روی می‌آورند، وزن بیشتری نسبت به افرادی که قند مصرف می‌کنند کم می‌کنند.

سایر متاآنالیزها نیز نشان داده‌اند که، به طور کلی، تغییر از شکر به مواد شیرین‌کننده تأثیر خنثی تا مثبت در کاهش وزن دارد. این واقعیت که نتیجه مشخصی وجود ندارد، ممکن است از پیچیدگی این آزمایشات ناشی شود:

1) شیرین کننده‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ممکن است تأثیرات مختلفی در کاهش وزن داشته باشند.

2) تغییر در رژیم غذایی غیر از تغییر به مواد شیرین کننده می‌تواند اثرات گیج‌کننده‌ای داشته باشد.

محققان توضیح می‌دهند که کل رژیم غذایی مهم است زیرا “در انسان داده‌هایی وجود دارد که مصرف همزمان شیرین کننده‌های مصنوعی با غذاهای دیگر ممکن است اثر متقابل داشته باشد به طوری که جذب انرژی تغییر کند.”

3) احتمالاً تأثیر شیرین‌کننده در کاهش وزن به وزن اصلی و رژیم غذایی فرد بستگی دارد، نتیجه ای که در مطالعه متاآنالیز 2018 یافت شد.

برخی از دانشمندان تلاش کرده‌اند توضیح دهند که چرا به طور متوسط​​، افراد با شیرین کننده های مصنوعی لاغر نمی‌شوند و در بعضی موارد در واقع وزن می‌گیرند. یک  متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که تأثیر شیرین کننده ها بر روی سیستم ارزش غذایی “ممکن است به افزایش اشتها، سوخت و ساز در جستجوی غذا کمک کند و ولع مصرف قند را تشویق کند.” وی اضافه می‌کند که “به نظر می رسد شیرین کننده مصنوعی فاقد کالری میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد”. هر دوی این توضیحات قابل قبول است، اما قبل از اطمینان از تأثیرات آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

شیرین کننده‌های جدید

شیرین کننده های جدید به سختی در یک دسته بندی خاص قرار می‌گیرند. FDA فرآورده های استویا بسیار تصفیه شده را به عنوان شیرین کننده‌های جدید تأیید کرده است، اما استویا با برگ کامل یا عصاره خام استویا را برای این استفاده تأیید نکرده است.

تاگاتوز همچنین به دلیل ساختار شیمیایی آن یک شیرین کننده جدید در نظر گرفته می شود. تاگاتوز یک شیرین کننده کم کربوهیدرات مشابه فروکتوز است که به طور طبیعی وجود دارد اما از لاکتوز موجود در محصولات لبنی تولید می شود. FDA تاگاتوز را به عنوان یک ماده GRAS طبقه بندی می‌کند.

قندهای الکلی

قندهای الکلی (پلیول ها) کربوهیدرات هایی هستند که به طور طبیعی در برخی میوه ها و سبزیجات وجود دارند، اگرچه می توان آنها را نیز تولید کرد. علیرغم نامشان، قندهای الکلی، الکل نیستند زیرا حاوی اتانول که در نوشیدنی های الکلی یافت می شود نیستند.

قندهای الکلی شیرین کننده های شدید محسوب نمی شوند زیرا از شکر شیرین تر نیستند. در واقع، برخی از آنها کمتر از شکر شیرین هستند. مانند شیرین کننده‌های مصنوعی، FDA قوانین استفاده از قندهای الکلی را تنظیم می کند. قندهای الکلی حاوی کالری هستند. اما آنها نسبت به شکر کالری کمتری دارند و به یک جایگزین جذاب تبدیل می شوند.

موارد استفاده از قندهای الکلی

معمولاً هنگام تهیه غذا در خانه از قندهای الکلی استفاده نمی شود. اما آنها در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و سایر محصولات از جمله شکلات، آدامس و خمیر دندان وجود دارند. الکل‌های شکر به غذا شیرینی، حجم و بافت می بخشند و همچنین به مرطوب ماندن غذا کمک می کنند.

قندهای الکلی اغلب با شیرین کننده‌های مصنوعی برای افزایش شیرینی ترکیب می شوند. برچسب‌های مواد غذایی ممکن است از عبارت کلی “الکل قند” استفاده کنند یا نام خاصی مانند سوربیتول را ذکر کنند.

نگرانی های احتمالی سلامتی با قندهای الکلی

وقتی به مقدار زیاد مصرف شود، قندهای الکلی می تواند اثر ملین داشته باشد و باعث نفخ، گاز روده و اسهال شود. برچسب‌های محصول ممکن است حاوی هشداری در مورد این اثر ملین بالقوه باشد. شیرین کننده‌های مورد تایید برای استفاده در انگلستان عبارتند از:

در اینجا 3 نوع شیرین‌کننده طبیعی معرفی می‌کنیم که واقعا سالم هستند. 

1- استویا

استویا شیرین‌کننده بسیار کم کالری است. از برگ گیاه Stevia rebaudiana استخراج شده است. این گیاه قرن‌ها در آمریکای جنوبی برای شیرینی و اهداف دارویی رشد کرده است. دو ترکیب اصلی stevioside و rebaudioside A در برگ‌های استویا یافت می‌شود. هر دو صدها بار شیرین‌تر از شکر هستند.

بنابراین، استویا بسیار شیرین است، اما تقریباً هیچ کالری ندارد.علاوه بر این، مطالعات مبتنی بر انسان نشان می دهد استویا دارای مزایای سلامتی است: استویا می‌تواند فشار خون بالا را در افرادی که فشار خون بالا دارند، کاهش دهد. همچنین استویا سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را پایین می آورد .

مطالعات متعدد در موش صحرایی نشان می دهد که استویا می تواند حساسیت انسولین را بهبود ببخشد، LDL کلسترول اکسید شده را کاهش دهد و پلاک را در شریان ها کاهش دهد.  اگر شما نیاز به شیرین‌کننده دارید، استویا ممکن است انتخاب سالم شما باشد. با این حال، بسیاری از مردم به طرز چشمگیری از طعم استویا ناراضی هستند.

2-اریتریتول

اریتریتول یکی دیگر از شیرین کننده‌های کم کالری است. این یک الکل قند بوده که به طور طبیعی در میوه‌های خاص یافت می‌شود. با این حال، اریتریتول پودر موجود به احتمال زیاد از طریق یک فرآیند صنعتی ساخته می‌شود. این ماده حاوی 0.24 کالری در گرم و یا حدود 6 درصد از کالری در مقدار مساوی شکر است که 70 درصد شیرینی است.

اریتریتول قند خون و انسولین را افزایش نمی دهد و هیچ تاثیری بر لیپیدهای خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید ندارد. از روده جذب بدن می‌شود اما در نهایت از کلیه‌ها بدون تغییر دفع می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که اریتریتول بسیار امن است. با این حال اگر شما در هر زمان بیش از حد مصرف کنید، مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

اریتریتول بسیار شبیه قند است و به نظر نمی رسد که به هیچ وجه مضر باشد و بهتر از سایر قندهای الکلی قابل تحمل است. اریتریتول یک الکل شکر بسیار شیرین و کم کالری است. مطالعات نشان می دهد که برای غذا خوردن بسیار امن است، اگرچه می تواند باعث مشکلات گوارشی در دوزهای بالا شود.

3- زایلیتول

زایلیتول یک الکل قند است که شیرینی شبیه شکر دارد. این حاوی 2.4 کالری در هر گرم یا حدود دو سوم کالری ارزش قند است. زایلیتول برای سلامت دندان‌ها، کاهش خطر حفره‌ها و فرسایش دندان‌ها مفید واقع شود. همچنین ممکن است تراکم استخوان را در موشها بهبود بخشد و از جلوگیری از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

كلسترول خون و سطح انسولين را افزايش نمي‌دهد. با این حال می‌تواند عوارض گوارشی را در دوزهای بالا ایجاد کند. خلاصه Xylitol یک شیرین‌کننده بسیار محبوب است. این یک الکل قند است که حاوی حدود 2.4 کالری در گرم است و مزایای دندان‌پزشکی دارد.

ممکن است تراکم استخوان را بهبود بخشد و خطر پوکی استخوان را کاهش دهد. چندین شیرین‌کننده محبوب وجود دارد که مردم برای سلامتی اغلب به جای شکر می‌خورند. این شامل شکر نارگیل، ملاس، عسل و شربت‌افرا است. 

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی به طور گسترده‌ای در غذاهای فرآوری شده مرسوم است، از جمله:

  • نوشیدنی‌ها
  • مخلوط های نوشیدنی پودری و سایر محصولات پخته‌شده
  • آب‌نبات
  • پودینگ
  • مواد غذایی کنسرو شده
  • مربا و ژله
  • محصولات لبنی شیرین کننده های مصنوع

آیا شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی ایمن هستند؟

بستگی به تعریف شما از ایمن دارد. مطالعاتی که منجر به تایید FDA شد، بیشترین خطر را برای سرطان رد می‌کنند. با این حال، این مطالعات با استفاده از مقدار بسیار کمی از رژیم غذایی سودا انجام شد. از 24 اونس مصرف شده در روز توسط بسیاری از مردم که نوشیدنی رژیم غذایی سودا را استفاده می‌کنند.

ما واقعا نمی‌دانیم که مقدار زیادی از این مواد شیمیایی در طول سال‌ها چه تأثیری خواهد داشت. و دیگر مشکلات بهداشتی در کنار سرطان وجود دارد. در مطالعه چند ملیتی آترواسکلروز، مصرف روزانه نوشیدنی‌های رژیم غذایی با 36٪ بیشترین خطر برای سندرم متابولیک و 67٪ افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود. خوش‌بختانه، چندین شیرین‌کننده در طبیعت وجود دارد که در واقع برای سلامتی شما مناسب است. آن‌ها کم کالری هستند.

سه شیرین‌کننده مصنوعی: آسپارتام، سدیم ساخارین و سوکرالوز. جایگزین شکر یک مکمل غذایی است که طعم شیرین مانند قند را در اختیار شما قرار می‌دهد، در حالی‌که حاوی انرژی قابل ملاحظه ای کمتر از شیرین کننده های شکر مبتنی بر شکر است و آن را یک شیرین‌کننده صفر کالری یا کم کالری می‌دانید. نوع مصنوعی ممکن است از طریق تولید عصاره‌های گیاهی یا از طریق سنتز شیمیایی پردازش شوند.

فروش شیرین کننده‌ها

شرکت پیشگامان شیمی آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ شما مشتریان عزیز، شیرین کننده‌های مورد نیاز را با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کرده و در اسرع وقت به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید. برای خرید شیرین کننده‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره شیرین کننده ها

شیرین کننده بدون قند چیست

شیرین کننده های مصنوعی جایگزین های قند مصنوعی هستند. اما ممکن است از مواد طبیعی مانند گیاهان یا خود شکر مشتق شوند. شیرین کننده های مصنوعی به عنوان شیرین کننده های شدید نیز شناخته می شوند زیرا چندین برابر شیرین تر از شکر هستند.

شیرین کننده بدون قند از چه چیزی ساخته شده است؟

سوکرالوز، استویا، متداول ترین شیرین کننده مصنوعی جهان، سوکرالوز یک قند کلردار است که حدود 600 برابر شیرین تر از شکر است. زمانی که سه اتم کلر جایگزین سه گروه هیدروکسیل شوند، از ساکارز تولید می شود. در نوشیدنی ها، دسرهای یخ زده، آدامس، محصولات پخته شده و سایر غذاها استفاده می شود.

آیا شیرین کننده سالم بدون قند وجود دارد؟

استویا - به صورت بسته بندی شده، قطره ای یا گیاهی - مورد علاقه متخصصان تغذیه است. نه تنها حاوی کالری صفر است، بلکه شیرین کننده های مبتنی بر استویا به جای مصنوعی، گیاهی هستند. استویا مخلوط شده با الکل قندی به نام اریتریتول در دسرهای پخته شده با کربوهیدرات کم نیز به خوبی کار می کند.

سالم ترین شیرین کننده چیست؟

شیرین کننده های طبیعی که FDA آنها را به طور کلی ایمن می شناسد عبارتند از:

آب میوه و شهد.
عسل.
ملاس.
شربت افرا.

بهترین شیرین کننده بدون شکر چیست؟

استویا یک شیرین کننده طبیعی با کالری صفر است که ممکن است به کاهش فشار خون و سطح قند خون شما کمک کند.

اریتریتول اریتریتول یکی دیگر از شیرین کننده های کم کالری است. ...
زایلیتول. زایلیتول یک الکل قند با شیرینی مشابه قند است. ...
شربت یاکون. شربت یاکون یکی دیگر از شیرین کننده های بی نظیر است. ...
شیرین کننده میوه راهب.

مضرترین جایگزین قند چیست؟

شیرین کننده های مصنوعی بدترین شیرین کننده ها شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز، ساخارین و آسپارتام هستند. اینها بدترین جایگزین های شکر هستند زیرا این شیرین کننده ها در آزمایشگاه تولید می شوند، یعنی در طبیعت یافت نمی شوند.

سالم ترین شکل قند چیست؟

شکر قهوه ای قطعا گزینه سالم تری نسبت به شکر سفید تصفیه شده است. این به روشی کاملاً طبیعی پردازش می شود تا تا حد امکان از مواد مغذی طبیعی نیشکر از جمله ویتامین ها و مواد معدنی حفظ شود.

کدام شیرین کننده برای کاهش وزن مفید است؟

شیرین کننده های مصنوعی به دلیل توانایی آنها در محدود کردن کالری دریافتی توسط بدن، معمولاً با کاهش وزن مرتبط هستند. به غیر از شیرین کننده های با شدت بالا، از الکل های قند خاصی مانند زایلیتول، مالتیتول، مانیتول و غیره می توان به عنوان جایگزین شکر استفاده کرد.

چه قند طبیعی برای دیابتی ها بهتر است؟

4 جایگزین مطمئن قند برای دیابتی ها
عصاره میوه راهب. میوه راهب به طور طبیعی حاوی موگروسید است، نوعی آنتی اکسیدان که مسئول طعم شیرین این خوراکی است. ...
استویا ...
اریتریتول ...
میوه تازه.

شیرین کننده مصنوعی چیست

شیرین کننده های مصنوعی جایگزین های قند هستند. اما ممکن است از مواد طبیعی مانند گیاهان یا خود شکر مشتق شوند. شیرین کننده های مصنوعی به عنوان شیرین کننده های شدید نیز شناخته می شوند زیرا چندین برابر شیرین تر از شکر هستند.

شیرین کننده های مصنوعی چگونه ساخته می شوند؟

شیرین کننده های مصنوعی ممکن است از طریق تولید عصاره های گیاهی به دست آیند یا با سنتز شیمیایی فرآوری شوند. محصولات جایگزین شکر به صورت تجاری در اشکال مختلف مانند قرص های کوچک، پودرها و بسته ها در دسترس هستند.

بهترین شیرین کننده های مصنوعی کدامند؟

در حال حاضر، FDA پنج شیرین کننده مصنوعی را برای مصرف تایید کرده است: آسه سولفام-K، آسپارتام، نئوتام، ساخارین و سوکرالوز.

بهترین شیرین کننده شراب چیست

بیشتر شراب سازان خانگی از نیشکر به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند، اما می توانید شراب را با عسل، شکر ذرت، شکر چغندر و غیره شیرین کنید. جای آزمایش وجود دارد. فقط متوجه باشید که صرف نظر از هر چیزی که استفاده می کنید، باید کاملا حل شود و به طور یکنواخت در شراب مخلوط شود. در هم زدن کوتاهی نکنید.

تفاوت شیرین کننده طبیعی و مصنوعی چیست؟

شکر و شیرین کننده های طبیعی کالری هایی را برای بدن ما فراهم می کنند که یا به عنوان انرژی استفاده می شود یا به عنوان چربی ذخیره می شود. شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند و یا به تعدادی ترکیب تجزیه می شوند یا اصلا تجزیه نمی شوند.

شیرین کننده ها در صنایع غذایی کدامند؟

گروه شیرین کننده های مغذی شامل قندها، شربت ها، ملاس، الکل ها یا پلی ال های قند و عسل است. هنگام انتخاب پلی ال باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. باید محتوای کالری، وضعیت تنظیمی، شیرینی نسبی، ثبات، هزینه و اثر خنک کننده را در نظر گرفت.

شیرین کننده مجاز در رژیم کتوژنیک چیست

عصاره مایع میوه راهب، پودر عصاره میوه راهب و مخلوط شیرین کننده کتو میوه راهب (با استویا، زایلیتول و/یا اریتریتول) بهترین گزینه های شما هستند. همه آنها را می توان به صورت آنلاین پیدا کرد.

شیرین کننده در کیک چیست

رایج ترین شیرین کننده های مورد استفاده در پخت سوکرالوز، آسپارتام و آسه سولفام K است. این قندها 200 تا 650 برابر شیرین‌تر از شکر سفره هستند و به همین دلیل یا بسیار کم کالری یا بدون کالری هستند و برای بیماران دیابتی مناسب هستند.

شیرین کننده در پخت چه می کند؟

شیرین کننده ها کربوهیدرات هایی هستند که با طعم شیرین خود مشخص می شوند. رایج ترین آنها در پخت، مونو و دی ساکاریدها هستند. این مواد از اجزای ضروری محصولات پخته شده هستند. آنها به محصولات مخمری و همچنین به محصولات شیرین با مایه خمیر شیمیایی مانند کیک خمیر و کلوچه اضافه می شوند.

کدام شیرین کننده شیرینی بیشتری دارد

چند نمونه از شیرین کننده های مصنوعی عبارتند از نیشکر، آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز و غیره. آلیتام شیرین کننده مصنوعی است که بالاترین ارزش شیرینی را در مقایسه با نیشکر دارد. آلیتام حدود 2000 برابر شیرین تر از نیشکر است. در دماهای بالاتر پایدار است.

شیرین کننده کم کالری مواد خوراکی چیست

نمونه های رایج شیرین کننده های کم کالری عبارتند از: آسپارتام. ساخارین. سوکرالوز.

شیرین کننده دارویی چیست

5 شیرین کننده طبیعی که در داروسازی استفاده می شوند 1. استویا · 2. اریتریتول · 3. زایلیتول · 4. سوربیتول · 5. سدیم ساخارین

شیرین کننده در بارداری چیست

شش شیرین کننده: آسپارتام، سوکرالوز ، ساخارین، اسه سولفام پتاسیم، نئوتام و آدوانتام همگی به عنوان ایمن توسط FDA تایید شده اند. به طور کلی، همه اینها، به جز ساخارین، برای استفاده در حد اعتدال در دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند.

شیرین کننده کالری زا کدامند؟

شیرین کننده های مغذی که به عنوان شیرین کننده های کالری یا قند نیز شناخته می شوند، انرژی را به شکل کربوهیدرات تامین می کنند. شیرین کننده های غیر مغذی که جایگزین قند یا شیرین کننده های مصنوعی نیز نامیده می شوند، جایگزین هایی هستند که حاوی مقادیر صفر یا بسیار کم کربوهیدرات یا انرژی هستند.
شیرین کننده های کالری دار شامل، اما نه محدود به، شکر، ساکارز، دکستروز، فروکتوز، گلوکز و سایر مونوساکاریدها و دی ساکاریدها هستند. شربت ذرت یا شربت ذرت با فروکتوز بالا؛ عسل؛

شیرین کننده کم کالری مواد خوراکی چیست

نمونه های رایج شیرین کننده های کم کالری عبارتند از: آسپارتام. ساخارین. سوکرالوز. آسه سولفام پتاسیم (Ace K)

مواد شیرین کننده صنعتی چیست

انواع شیرین کننده های صنایع غذایی
آسه سولفام k
آسپارتام
اریتریتول
مالتیتول
سوربیتول جامد
شیرین کننده های مثل شربت ذرت با فروکتوز بالا. عسل. سوربیتول رایج ترین هستند.
سوکرالوز.

خرید شیرین کننده مصنوعی چگونه است

در صورت نیاز به هر کدام از شیرین کننده های فوق درحجم کم می توانید از داروخانه های شهر خود آن را تهیه کنید. ولی در صورت نیاز به حجم عمده از این مواد، حداقل یک کارتن یا کیسه با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست